Test sprawności fizycznej (Indeks Sprawnosci Fizycznej Zuchory) będzie wywieszony w widocznym miejscu (uzyskany wynik przekłada się na określoną ocenę)

"Wychowanie fizyczne nie jest lekcją gimnastyki lub grą w piłkę, jak wychowaniem umysłowym nie jest nauka tabliczki mnożenia". (Aniela Szycówna - 1904)


Recenzję punktowego systemu oceniania napisaną przez
Metodyka Szkolnego Wychowania Fizycznego Dr Urszule Supinską można pobrać w dziale Pliki



Punktowy aktywizujący system oceniania z wychowania fizycznego.


Kryteria oceniania zostały oparte na punktowym określeniu 5 obszarów składających się na ocenę końcową (semestralną i końcoworoczną).

 

·         SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA, UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE I WIADOMOŚCI

·         UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH OBOWIĄZKOWYCH

·         PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ

·         POSTAWA UCZNIA I STOSUNEK DO WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

·         UDZIAŁ W ZAJĘCIACH NADOBOWIĄZKOWYCH , ZAWODACH SPORTOWYCH

 

1. Sprawność motoryczna, umiejętności ruchowe i wiadomości

 

 


 

Sprawność motoryczną (siła, szybkość, zwinność, wytrzymałość) określamy na podstawie wyników uzyskanych w wybranych testach.

Test sprawności fizycznej (Indeks Sprawnosci Fizycznej Zuchory) będzie wywieszony w widocznym miejscu (uzyskany wynik przekłada się na określoną ocenę). W drugim semestrze nauki uzyskany wynik zostanie porównany do stanu wyjściowego uzyskanego w pierwszym semestrze. Za poprawę osiągniętego wyniku podwyższa się ocenę  o jeden stopień.

 

W przypadku nieuzasadnionego braku przygotowania do lekcji uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną!


Uzyskaną ocenę ndst można poprawić w terminie  ustalonym z nauczycielem wf. Innych ocen nie poprawia się.

 

Umiejętności ruchowe ucznia oceniamy z tych działów, które były przedmiotem nauczania w danym semestrze (np. gimnastyka, gry zespołowe, lekka atletyka itp.). Szczegółowa tematyka znajduje się w  rozkładzie materiału, z którym uczniowie zostają wcześniej zapoznani.

Ocena wybranej umiejętności ruchowej winna być poprzedzona jej nauką i doskonaleniem. Nauczyciel powinien powiadomić uczniów co najmniej jedną jednostkę lekcyjną wcześniej o zamiarze przeprowadzenia oceny danej umiejętności.

 

Przykładowe umiejętności ruchowe:

 

Kryteria sprawdzania i oceniania umiejętności ruchowych:

 

Ø      Celująca - Uczeń wykonał bezbłędnie dodatkowe ćwiczenie, które wykracza poza program nauczania w danej klasie.

 

Ø      Bardzo dobra - Uczeń wykonał ćwiczenie bezbłędnie w dobrym tempie.

Ø      Dobra - Uczeń wykonał ćwiczenie z małymi błędami w dobrym tempie - błędy jednak w wyraźny sposób nie wpłynęły na poprawność demonstrowanej ewolucji ruchowej lub wykonał ćwiczenie poprawnie, lecz w nienaturalnym tempie.

 

Ø      Dostateczna - Uczeń wykonał ćwiczenie z wyraźnymi błędami w dobrym tempie - błędy zakłóciły poprawność demonstrowanej ewolucji ruchowej lub wykonał ćwiczenie z małymi błędami, lecz w nienaturalnym tempie.

 

Ø      Dopuszczająca - Uczeń wykonał ćwiczenie w sposób niedbały, z dużymi błędami w nienaturalnym tempie.

 

Ø      Niedostateczna - Uczeń bez podania przyczyny odmówił wykonania ćwiczenia lub w dniu sprawdzianu nie jest właściwie przygotowany (bez uzasadnienia) do zajęć z wychowania fizycznego.

 

Wiadomości - Ocena z zakresu szeroko pojętej kultury fizycznej powinna być ściśle związana z tym, co nauczyciel przekaże uczniom w czasie lekcji. Powinny to być informacje krótkie i łatwo przyswajalne.

 

Forma sprawdzianu poziomu wiadomości jest dowolna - ustna lub pisemna.

Kryteria sprawdzania i oceniania wiadomości z zakresu kultury fizycznej:


Ø      Celująca - Uczeń odpowiedział bezbłędnie na pytania na ocenę bdb oraz zna odpowiedź na dodatkowe pytanie, które wykracza poza program nauczania w danej klasie.

 

Ø      Bardzo dobra - Uczeń odpowiedział bezbłędnie na pytania zawarte w przygotowanym teście.

 

Ø      Dobra - Uczeń odpowiedział w sumie poprawnie na 75% pytań zawartych w teście.

 

Ø      Dostateczna - Uczeń odpowiedział w sumie poprawnie na 50% pytań zawartych w teście.

 

Ø      Dopuszczająca - Uczeń odpowiedział w sumie poprawnie na 30% pytań zawartych w teście.

 

Ø      Niedostateczna - Uczeń odpowiedział w sumie poprawnie na mniej niż 30% pytań zawartych w teście lub bez podania przyczyny odmówił udzielenia odpowiedzi na pytania.

 

Średnia ocen ze sprawności, umiejętności i wiadomości określi odpowiednią liczbę uzyskanych punktów (np. średnia ocen 4,5 daje 4,5pkt.).

 

2. Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych – lekcja wychowania fizycznego

 
 

 


Uczestnictwo w zajęciach jest ważnym elementem, który ma wpływ na ocenę z wychowania fizycznego. W zależności od ilości godzin nieobecnych, nieusprawiedliwionych na zajęciach lekcyjnych (sprawdzanych na każdych zajęciach) uczeń może uzyskać:

Liczba nieobecności

Liczba punktów

Ocena cząstkowa

0 nieobecności

2

5

1-2 nieobecności

1,5

4

3-4 nieobecności

1

3

5-6 nieobecności

0,5

2

poniżej 7 nieobecności

0

1



W przypadku, gdy zwolnienia z ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego na prośbę rodziców przekroczą 50% wszystkich zajęć w danym semestrze - uczeń otrzymuje 0 pkt. (zwolnienia lekarskie nie obniżają punktacji).

 

 

 

3. Przygotowanie do zajęć

 


 

 

 

 

Przez przygotowanie do zajęć będzie rozumiane posiadanie odpowiedniego stroju sportowego. Zwracaj uwagę na higienę i właściwe przeznaczenie stroju (tylko do ćwiczeń fizycznych).

 

Za każdy przypadek braku stroju lub brak odpowiedniego obuwia lub niewłaściwej higieny stroju, nauczyciel stawia po jednym minusie, co w przeliczeniu na punkty przedstawiać się będzie następująco:

 

Liczba minusów

Liczba punktów

Ocena cząstkowa

0 - 2 minusów

2

5

3 - 5 minusów

1,5

4

6 - 8 minusów

1

3

9 - 11 minusów

0,5

2

powyżej 11 minusów

0

1

 



 

 

4. Postawa ucznia i stosunek do wychowania fizycznego

 
 




Rozumiemy przez to postawę społeczną ucznia (stosunek do kolegów i koleżanek), kulturę osobistą, zaangażowanie, systematyczne usprawnianie (dążenie do poprawy swojej sprawności), stosunek do zajęć sportowych (wykonywanie ćwiczeń).

Nauczyciel ocenia uczniów po każdych zajęciach stawiając im odpowiednio plusy i minusy. Punkty przyznajemy na podstawie stosunku plusów do minusów.

Liczba plusów lub minusów

Liczba punktów

Ocena cząstkowa

Bardzo duża liczba plusów, nie więcej niż 2 minusy

2,5

6

Duża liczba plusów. Nie więcej niż 10% minusów

2

5

Przewaga plusów nad minusami, które to stanowienie więcej niż 30% w stosunku do plusów

1,5

4

Równowaga plusów nad minusami ( +, - 5 )

1

3

Minusy w stosunku 2:1 względem plusów

0,5

2

Duża liczba minusów ( 70 % i więcej)

0

1

 

5. Udział w zajęciach nadobowiązkowych, zawodach sportowych

 
 




W zajęciach nadobowiązkowych  SKS, Szkolnych Igrzyskach Sportowych (SIS), pozaszkolnych zawodach sportowych powinni brać udział wszyscy uczniowie, którzy spełniają określone warunki postawione przez nauczyciela wychowania fizycznego                 ( np. poziom sprawności fizycznej, postawa społeczna).

Bezpodstawne odmówienie wzięcia udziału w określonych imprezach sportowych powoduje odjęcie określonej ilości punktów.

Udział ucznia w dodatkowych zajęciach oceniamy dwa razy w roku (przed zakończeniem każdego semestru).

Punktacja będzie uzależniona od udziału ucznia w organizowanych imprezach sportowych na danym terenie oraz od zajęcia określonego miejsca w zawodach.

Ranga Zawodów

Liczba punktów

Ocena cząstkowa

Udział w zawodach regionalnych

3

6

Zespołowo M-ce I-III, Indywidualnie M-ce I-X, zawody powiatowe

2,5

6

Systematyczny udział w zawodach szkolnych

2

5

Sporadyczny udział w zawodach szkolnych

1,5

5

Systematyczny udział w zajęciach SKS

1

5

Sporadyczny udział w zajęciach SKS

0,5

5

 

Punkty dodatkowe:

 

 
 

 


Uczeń ma możliwość zdobycia dodatkowych punktów za:

Ø      100% frekwencja na zajęciach WF

Ø      Opieka nad gazetka sportową

Ø      Aktywny udział w organizowaniu imprez sportowych

Ø      Opracowanie materiałów związanych z tematyką Kultury Fizycznej

 

 

Ocena końcowa (semestralna)


Punktacja

Ocena

Powyżej 14  uczeń musi regularnie reprezentować szkołę w zawodach sportowych!

Celująca (6)

11 - 13

Bardzo dobra (5)

9 – 10

Dobra (4)

7 – 8

Dostateczna (3)

5 - 6

Dopuszczająca (2)

Poniżej 5

Niedostateczna (1)

 

 

 

Częstotliwość sprawdzania i oceniania


Częstotliwość sprawdzania i oceniania jest uzależniona od tematyki realizowanej podczas zajęć wychowania fizycznego. Przyjmuje się, że:

Chęć poprawy danej oceny należy zgłosić nauczycielowi wychowania fizycznego. Nauczyciel wyznacza termin i sposób poprawy oceny. Daną ocenę można poprawić tylko jeden raz. Nieudana próba nie skutkuje obniżeniem poprawianej oceny.

Uwaga! Komponenty  2, 3, 4 i 5 nie podlegają zasadom poprawy oceny bieżącej.