"Wychowanie fizyczne nie jest lekcją gimnastyki lub grą w piłkę, jak wychowaniem umysłowym nie jest nauka tabliczki mnożenia". (Aniela Szycówna - 1904)
Punktowy aktywizujący system oceniania z wychowania fizycznego.
Kryteria oceniania zostały oparte na punktowym określeniu 5
obszarów składających się na ocenę końcową
(semestralną i końcoworoczną).
·
SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA, UMIEJĘTNOŚCI
RUCHOWE I WIADOMOŚCI
·
UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH OBOWIĄZKOWYCH
·
PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ
·
POSTAWA UCZNIA I STOSUNEK DO WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
·
UDZIAŁ W ZAJĘCIACH NADOBOWIĄZKOWYCH
, ZAWODACH SPORTOWYCH
1.
Sprawność motoryczna, umiejętności ruchowe i
wiadomości
Sprawność motoryczną (siła, szybkość, zwinność, wytrzymałość) określamy na podstawie wyników uzyskanych w wybranych testach.
Test sprawności fizycznej (Indeks Sprawnosci Fizycznej Zuchory) będzie wywieszony w widocznym miejscu (uzyskany wynik przekłada się na określoną ocenę). W drugim semestrze nauki uzyskany wynik zostanie porównany do stanu wyjściowego uzyskanego w pierwszym semestrze. Za poprawę osiągniętego wyniku podwyższa się ocenę o jeden stopień.
W przypadku
nieuzasadnionego braku przygotowania do lekcji uczeń otrzymuje ocenę
niedostateczną!
Uzyskaną ocenę ndst można poprawić w terminie ustalonym z nauczycielem wf. Innych ocen nie poprawia się.
Umiejętności
ruchowe ucznia oceniamy z tych
działów, które były przedmiotem nauczania w danym
semestrze (np. gimnastyka, gry zespołowe, lekka
atletyka itp.). Szczegółowa tematyka znajduje się w rozkładzie
materiału, z którym uczniowie zostają wcześniej
zapoznani.
Ocena wybranej umiejętności ruchowej winna być poprzedzona jej
nauką i doskonaleniem. Nauczyciel
powinien powiadomić uczniów co najmniej
jedną jednostkę lekcyjną wcześniej o zamiarze
przeprowadzenia oceny danej umiejętności.
Przykładowe
umiejętności ruchowe:
Kryteria
sprawdzania i oceniania umiejętności ruchowych:
Ø Celująca - Uczeń wykonał bezbłędnie dodatkowe ćwiczenie, które wykracza poza program nauczania w danej klasie.
Ø
Bardzo dobra - Uczeń wykonał
ćwiczenie bezbłędnie w dobrym tempie.
Ø Dobra - Uczeń wykonał ćwiczenie z małymi błędami w dobrym tempie - błędy jednak w wyraźny sposób nie wpłynęły na poprawność demonstrowanej ewolucji ruchowej lub wykonał ćwiczenie poprawnie, lecz w nienaturalnym tempie.
Ø Dostateczna - Uczeń wykonał ćwiczenie z wyraźnymi błędami w dobrym tempie - błędy zakłóciły poprawność demonstrowanej ewolucji ruchowej lub wykonał ćwiczenie z małymi błędami, lecz w nienaturalnym tempie.
Ø Dopuszczająca - Uczeń wykonał ćwiczenie w sposób niedbały, z dużymi błędami w nienaturalnym tempie.
Ø Niedostateczna - Uczeń bez podania przyczyny odmówił wykonania ćwiczenia lub w dniu sprawdzianu nie jest właściwie przygotowany (bez uzasadnienia) do zajęć z wychowania fizycznego.
Wiadomości - Ocena z zakresu szeroko pojętej kultury fizycznej powinna być ściśle związana z tym, co nauczyciel przekaże uczniom w czasie lekcji. Powinny to być informacje krótkie i łatwo przyswajalne.
Forma
sprawdzianu poziomu wiadomości jest dowolna - ustna lub
pisemna.
Kryteria sprawdzania i oceniania
wiadomości z zakresu kultury fizycznej:
Ø
Celująca - Uczeń
odpowiedział bezbłędnie na pytania na ocenę bdb oraz zna odpowiedź na dodatkowe pytanie,
które wykracza poza program nauczania w danej klasie.
Ø
Bardzo dobra - Uczeń
odpowiedział bezbłędnie na pytania zawarte w przygotowanym
teście.
Ø
Dobra - Uczeń odpowiedział w
sumie poprawnie na 75% pytań zawartych w teście.
Ø
Dostateczna - Uczeń
odpowiedział w sumie poprawnie na 50% pytań zawartych w teście.
Ø
Dopuszczająca - Uczeń
odpowiedział w sumie poprawnie na 30% pytań zawartych w teście.
Ø
Niedostateczna - Uczeń
odpowiedział w sumie poprawnie na mniej niż 30% pytań zawartych
w teście lub bez podania przyczyny odmówił udzielenia
odpowiedzi na pytania.
Średnia ocen ze sprawności,
umiejętności i wiadomości określi odpowiednią
liczbę uzyskanych punktów (np.
średnia ocen 4,5 daje 4,5pkt.).
2.
Uczestnictwo w zajęciach obowiązkowych – lekcja
wychowania fizycznego
Uczestnictwo w zajęciach jest ważnym elementem, który ma wpływ na ocenę z wychowania fizycznego. W zależności od ilości godzin nieobecnych, nieusprawiedliwionych na zajęciach lekcyjnych (sprawdzanych na każdych zajęciach) uczeń może uzyskać:
Liczba nieobecności |
Liczba punktów |
Ocena cząstkowa |
0 nieobecności |
2 |
5 |
1-2 nieobecności |
1,5 |
4 |
3-4 nieobecności |
1 |
3 |
5-6 nieobecności |
0,5 |
2 |
poniżej 7
nieobecności |
0 |
1 |
W przypadku, gdy
zwolnienia z ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego na
prośbę rodziców przekroczą 50% wszystkich zajęć
w danym semestrze - uczeń otrzymuje 0 pkt.
(zwolnienia lekarskie nie obniżają punktacji).
3.
Przygotowanie do zajęć
Przez przygotowanie do zajęć będzie rozumiane posiadanie odpowiedniego stroju sportowego. Zwracaj uwagę na higienę i właściwe przeznaczenie stroju (tylko do ćwiczeń fizycznych).
Za każdy przypadek braku stroju lub brak odpowiedniego obuwia lub niewłaściwej higieny stroju, nauczyciel stawia po jednym minusie, co w przeliczeniu na punkty przedstawiać się będzie następująco:
Liczba minusów |
Liczba punktów |
Ocena cząstkowa |
0 - 2 minusów |
2 |
5 |
3 - 5 minusów |
1,5 |
4 |
6 - 8 minusów |
1 |
3 |
9 - 11 minusów |
0,5 |
2 |
powyżej 11 minusów |
0 |
1 |
4. Postawa ucznia
i stosunek do wychowania fizycznego
Rozumiemy przez to postawę
społeczną ucznia (stosunek do kolegów i koleżanek),
kulturę osobistą, zaangażowanie, systematyczne usprawnianie
(dążenie do poprawy swojej sprawności), stosunek do
zajęć sportowych (wykonywanie ćwiczeń).
Nauczyciel ocenia uczniów po każdych zajęciach
stawiając im odpowiednio plusy i minusy. Punkty przyznajemy na podstawie
stosunku plusów do minusów.
Liczba plusów lub minusów |
Liczba punktów |
Ocena cząstkowa |
Bardzo duża liczba plusów, nie
więcej niż 2 minusy |
2,5 |
6 |
Duża liczba plusów. Nie więcej
niż 10% minusów |
2 |
5 |
Przewaga plusów nad minusami, które to
stanowienie więcej niż 30% w stosunku do plusów |
1,5 |
4 |
Równowaga plusów nad minusami ( +, - 5 ) |
1 |
3 |
Minusy
w stosunku 2:1 względem plusów |
0,5 |
2 |
Duża
liczba minusów ( 70 % i więcej) |
0 |
1 |
5. Udział
w zajęciach nadobowiązkowych, zawodach sportowych
W zajęciach nadobowiązkowych SKS, Szkolnych Igrzyskach
Sportowych (SIS), pozaszkolnych zawodach sportowych powinni brać
udział wszyscy uczniowie, którzy spełniają określone
warunki postawione przez nauczyciela wychowania fizycznego (
np. poziom sprawności fizycznej, postawa
społeczna).
Bezpodstawne odmówienie wzięcia udziału w określonych
imprezach sportowych powoduje odjęcie określonej ilości
punktów.
Udział ucznia w
dodatkowych zajęciach oceniamy dwa razy w roku (przed zakończeniem
każdego semestru).
Punktacja będzie uzależniona od udziału ucznia w organizowanych imprezach sportowych na danym terenie oraz od zajęcia określonego miejsca w zawodach.
Ranga Zawodów |
Liczba punktów |
Ocena cząstkowa |
Udział w zawodach regionalnych |
3 |
6 |
Zespołowo M-ce I-III, Indywidualnie M-ce I-X, zawody powiatowe |
2,5 |
6 |
Systematyczny udział w zawodach szkolnych |
2 |
5 |
Sporadyczny udział w zawodach szkolnych |
1,5 |
5 |
Systematyczny
udział w zajęciach SKS |
1 |
5 |
Sporadyczny
udział w zajęciach SKS |
0,5 |
5 |
Punkty dodatkowe:
Uczeń ma możliwość zdobycia dodatkowych punktów za:
Ø 100% frekwencja na zajęciach WF
Ø Opieka nad gazetka sportową
Ø Aktywny udział w organizowaniu imprez sportowych
Ø Opracowanie materiałów związanych z tematyką Kultury Fizycznej
Ocena końcowa (semestralna)
Punktacja |
Ocena |
Powyżej 14 uczeń musi regularnie reprezentować szkołę
w zawodach sportowych! |
Celująca (6) |
11 - 13 |
Bardzo dobra (5) |
9 – 10 |
Dobra (4) |
7 – 8 |
Dostateczna (3) |
5 - 6 |
Dopuszczająca (2) |
Poniżej 5 |
Niedostateczna (1) |
Częstotliwość
sprawdzania i oceniania
Częstotliwość sprawdzania i oceniania jest uzależniona od
tematyki realizowanej podczas zajęć wychowania fizycznego. Przyjmuje
się, że:
Chęć
poprawy danej oceny należy zgłosić nauczycielowi wychowania
fizycznego. Nauczyciel wyznacza termin i sposób poprawy oceny. Daną
ocenę można poprawić tylko jeden raz. Nieudana próba nie
skutkuje obniżeniem poprawianej oceny.
Uwaga! Komponenty 2, 3, 4 i 5 nie podlegają zasadom poprawy oceny
bieżącej.